Рекомендації педагогічним працівникам
Рекомендації педагогічним працівникам щодо
якісної підготовки учнів до НМТ
1. Оформити куточки НМТ-2024 у навчальному кабінеті.
2. Ознайомитись із онлайн роз’ясненнями щодо змісту, структури й особливостей виконання завдань тестів за посиланням https://www.youtube.com/@user-vt1tw1yk5d/videos.
3. Детально опрацювати програму зовнішнього незалежного оцінювання для осіб, які бажають здобувати вищу освіту на основі повної загальної середньої освіти (відповідно з кожного навчального предмета); психометричні характеристики сертифікаційних робіт (відповідно з кожного навчального предмета); критерії оцінювання.
4. Своєчасно аналізувати стан готовності одинадцятикласників до національного мультипредметного тесту; виявляти рівень сформованості компетентностей, прогалин у знаннях учнів із навчальних предметів, обраних для складання НМТ.
5. Здійснювати підготовку випускників до виконання тестових завдань за моделями, які розроблено відповідно до вимог Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, пропонованими Українським центром оцінювання якості освіти.
6. Cистематично здійснювати роботу з відпрацювання у випускників навичок виконання тестових завдань різної форми й ступеня складності, практикувати використання тестування як навчального прийому та контрольної форми перевірки знань, умінь і навичок учнів: під час вивчення нового матеріалу; перевірки знань (тестові завдання різної форми – для поетапного контролю, підсумкові та тематичні тестові завдання); для закріплення нового матеріалу (індивідуальні й групові тестові вправи); як домашнє завдання (тестові завдання для самоконтролю).
7. Присвятити уроки наприкінці навчального року, на яких заплановано повторення, узагальнення та систематизація вивченого матеріалу, роботі з тестовими технологіями, урахувавши індивідуальні особливості учнів класу, з’ясувавши, які існують прогалини в їхніх знаннях, уміннях і навиках, а також урахувавши результати моніторингових досліджень рівня підготовки одинадцятикласників до роботи з тестовими технологіями національного мультипредметного тесту.
8. Використовувати готові зразки тестових завдань, які розміщено у офіційному звіті про результати НМТ у 2023 році (том II) Українського центру оцінювання якості освіти (https://testportal.gov.ua//wpcontent/uploads/2023/08/ZVIT-NMT_2023-Tom_2.pdf ) або ж надруковані в методичній літературі, фаховій пресі, спеціальних збірниках, добираючи їх уважно, аналізуючи їх відповідність головним дидактичним вимогам до структури та змісту навчальних і контрольних завдань.
9. Ознайомлювати учнів зі структурою тестів, методикою та критеріями оцінювання сертифікаціних робіт, процедурою НМТ, – на групових та індивідуальних заняттях. Під час використання тестових завдань в освітньому процесі доцільно готувати учнів і до самої процедури проходження національного мультипредметного тесту. Для цього вчителеві варто звернути увагу на розподіл часу на виконання тих чи інших тестів та його онлайновий комп’ютерний формат.
10. Систематично самовдосконалюватись з питань використання тестових технологій.
11. Використовувати позанавчальний час (групові та індивідуальні консультації, факультативи) для підготовки учнів до НМТ.
12. Спрямовувати виховну роботу на підвищення мотивації учнів до складання ними НМТ; залучати до виховних заходів психологів, працівників закладів вищої освіти.
13. Здійснювати вивчення профорієнтаційних нахилів учнів з метою оптимального вибору предметів тестування та подальшого самовизначення школярів, відповідно до їхніх пізнавальних можливостей, соціальної адаптації та успішної інтеграції в суспільстві, створювати умови для оптимальної реалізації випускниками свого освітнього й особистісного потенціалу.
14. Наголошувати на перевагах НМТ учням та підтримувати впевненість в їхніх знаннях.
15. Використовувати у своїй роботі методичні рекомендації методистів Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти» (https://edu-post-diploma.kharkov.ua ), фахівців Харківського регіонального центру оцінювання якості освіти (https://zno-kharkiv.org.ua/zno ).
Практичним психологам закладів загальної середньої освіти
1. Розробити методичні рекомендації для педагогічних працівників, учнів та їхніх батьків щодо підвищення рівня готовності до складання НМТ.
2. Проводити у закладі освіти психологічні тренінги, спрямовані на зняття психологічної напруги у випускників перед участю у НМТ.
3. Регулярно проводити співбесіди з учнями, що мають високий рівень тривожності; учнями з проблемних родин; випускниками з низьким рівнем мотивації.