Керівники ЗДО
Корисні посилання
«Дерево казок» – на ресурсі зібрано безліч казок українських та зарубіжних авторів. Твори можна слухати онлайн, читати та навіть дивитися відео.
«Нашим діткам» – матеріали для раннього розвитку дітей, музичні альбоми дитячих гуртів та виконавців, «мінуси», ноти, музичні сценарії до дитячих свят та ранків, матеріали для розвитку творчих здібностей, кліпи з мультиків (пісеньки), багато книжок, журналів для дітей, казки від сучасних авторів, загадки та віршики на будь-які теми (також англійською).
Дитячий портал «Пустунчик» – фоно- та відеотека українською мовою. Завдання у вигляді вікторин та тестів.
Музичний сайт для дітей «Музична абетка» – збірка музичних треків, нотна грамота, музичний словник, методичні рекомендації із музичного виховання, музичні ігри.
Сайт «Baby–sos» «Аудіокнижки українською» – сайт допоможе Вам і вашим дітям пірнути у світ краси, гри, казки, музики, малювання, фантазії та творчості.
«Країна міркувань» – на сайті розміщено завдання, які розвивають просторове мислення, увагу, пам’ять та логіку.
Український логопедичний сайт Logopedia.com.ua – сайт для батьків та вихователів, які дбають про мовленнєвий розвиток дитини: поради, ігри, вправи.
Канал «Освіта дитини ХХІ століття» – канал YouTube мультфільмів, розвивальних відео та пісень для дітей різного віку.
Розвивальні мультфільми українською мовою – https://www.youtube.com/watch?v=lCi1uJ7bBSQ
Науково-популярний журнал «Пізнавайка» – сайт присвячений самим різним наукам: хімія, математика, астрономія, зоологія. Є дещо з нетрадиційної науки: уфологія, гіпноз, наукові гіпотези.
Платформа розвитку дошкільнят НУМО
Розвиток навичок спілкування дошкільників та молодших школярів в умовах сьогодення
Гра як провідна діяльність на прогулянках з дітьми. Ідеї для ЗДО
Елементи STEM-освіти у закладі дошкільної освіти
Практика проведення затишних і змістовних свят у ЗДО
Особливості формування пізнавальної мотивації в дошкільному віці
Основи успішної адаптації до садочка. Теорія прихильності
50 обов’язкових завдань для дошкільника на карантині
Сайт віртуального закладу дошкільної освіти ,,Дивокрай”
Картотека рухливих ігор для дошкільників
Перший український сайт для батьків та дитячих психологів «Дитячий психолог»:
Заняття з розвитку мовлення дітей раннього віку:
Найбільша освітня платформа для дошкільників
«Весела абетка» – українські абетки, казки, читанки, скоромовки, загадки, прислів’я.
«Левко» – дитячий сайт, що пропонує багатий вибір дитячих ігор, лічилок, загадок, віршів, казок, аудіо та відео матеріалів, а також тут можна знайти поради до різноманітних саморобок, розмальовки, найпростіші кулінарні рецепти для малечі, матеріали для дитячих свят.
«Соняшник» – – розваги для дітей: книжки, аудіо, відео, ігри.
Maluk.in.ua – сайт для малят та батьків: розвиваючі ігри, творчість.
«Казкар» – зібрання найкращих казок з усього світу: англійські, німецькі, французькі, індійські та наші рідні українські казки. Не забули і про великих казкарів: Шарль Перро, брати Гримм, Олександр Пушкін, Леся Українка.
Нормативна база
Закон України "Про дошкільну освіту"
Затверджено професійний стандарт «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти»
Професійний стандарт керівника (директора) закладу дошкільної освіти внесено до Реєстру професійних стандартів.
Під час розроблення професійного стандарту Міністерством освіти і науки України було дотримано етапів розроблення та затвердження професійних стандартів відповідно до пункту 4 Порядку розроблення та затвердження професійних стандартів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 р. № 373. До його розроблення були залучені провідні науковці та практики у галузі дошкільної освіти.
Професійний стандарт містить умови та критерії для визначення відповідності професійної кваліфікації особи вимогам до роботи на посаді керівника закладу дошкільної освіти, а також втілює сучасний підхід до визначення переліку трудових функцій та трудових дій/операцій, опису загальних і професійних компетентностей керівника (директора) закладу дошкільної освіти.
До трудових функцій керівника (директора) закладу дошкільної освіти увійшли:
- організація здорового, безпечного, розвивального, інклюзивного освітнього середовищ;
- управління закладом дошкільної освіти;
- безперервний особистісний та професійний розвиток;
- лідерство і партнерська взаємодія;
- стратегічний розвиток закладу дошкільної освіти.
До переліку професійних компетентностей увійшли:
- здоров’язбережувальна;
- проєктувальна;
- операційне управління закладом дошкільної освіти;
- організаційно-методична;
- комунікативна;
- здатність до навчання впродовж життя;
- інформаційно-комунікаційна;
- лідерська;
- емоційно-етична;
- стратегічне управління та розвиток закладу дошкільної освіти;
- стратегічна комунікація;
- нормативно-правова.
Професійний стандарт «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти» слугуватиме орієнтиром для кар’єрного зростання, перевірки відповідності займаній посаді, професійного розвитку, а також підвищення кваліфікації керівників закладів дошкільної освіти.
УПРАВЛІНСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ДИРЕКТОРА ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ҐРУНТУЄТЬСЯ НА НЕУХИЛЬНОМУ ДОТРИМАННІ ВИМОГ ЗАКОНОДАВСТВА
УПРАВЛІНСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ДИРЕКТОРА ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ҐРУНТУЄТЬСЯ НА НЕУХИЛЬНОМУ ДОТРИМАННІ ВИМОГ ЗАКОНОДАВСТВА
Система забезпечення якості в закладах освіти (внутрішня система забезпечення якості освіти) включає, зокрема, оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти (частина третя статті 41 Закону України «Про освіту»). У Критеріях, правилах і процедурах оцінювання управлінської діяльності директора закладу дошкільної освіти має бути враховано, що така діяльність спрямована на забезпечення якості освіти у закладі і ґрунтується на неухильному дотриманні вимог законодавства.
РОЗПОЧИНАЄМО ПУБЛІКАЦІЮ СЕРІЇ МЕСЕДЖІВ «ОГЛЯД ЗАКОНОДАВСТВІ У СФЕРІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. ПОЛОЖЕННЯ ПРО ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ»
Відповідно до Положення про заклад дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.01.2021 № 86) заклад дошкільної освіти у своїй діяльності керується:
Конституцією України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text),
Законом України «Про освіту» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text),
Законом України «Про дошкільну освіту» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text), іншими нормативно-правовими актами, рішеннями (розпорядженнями) засновника (засновників) або уповноваженого ним (ними) органу (особи), Положенням про заклад дошкільної освіти (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/305-2003-%D0%BF#Text) власними установчими документами.
Ознайомитись із орієнтовними критеріями та індикаторами для самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу дошкільної освіти можна у додатку до Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти, розроблених Державною службою якості освіти України за посиланням: https://new.sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2021/04/Metodichni_rekomendacii_SQE_2020_ZDO.pdf
Методичні посібники
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В УМОВАХ КАРАНТИНУ
Матеріали Круглого столу «На шляху до якісного дошкілля»
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК «ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ» ОТРИМАВ ГРИФ МОН УКРАЇНИ
- Освітня програма "Впевнений старт" для дітей старшого дошкільного віку/ Гавриш Н.В., Панасюк Т.В., Піроженко Т.О., Рогозянський О.С., Хартман О.Ю., Шевчук А.С. , за загальною науковою редакцією Піроженко Т.О.
- Настільний теніс. Програма і методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку гри в настільний теніс / Авраменко О.М., Дроздюк В.І., Коваленко Г.М., Якименко Н.І.
- Програма і методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку гри у футбол «Шкіряний м`яч» /Дяконова Н.С., Дроздюк В.І., Коваленко Г.М., Якименко Н.І.
- Парціальна програма з розвитку соціальних навичок ефективної взаємодії дітей від 4 до 6-7 років "Вчимося жити разом"/ Піроженко Т.О., Хартман О.Ю.
- Програма розвитку гагаузького мовлення дітей старшого дошкільного віку «Скарбниця гагаузької мови, мови моїх батьків»/Т.Г. Бучацька, Р.М. Кочмар
- Дитяча хореографія. Навчально-методичний посібник/А.С. Шевчук
- Мудрі шахи. Програма та методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку/Семизорова В.В., Духновська О.І., Пащенко Л.Ю.
- Навчання дітей української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот. Програма та навчально-методичний посібник/Богуш А.М.
- Світ дитинства. Комплексна освітня програма для дошкільних навчальних закладів/Богуш А.М., упорядники Байєр О.М., Батліна Л.В. та інші
- Україна - моя Батьківщина. Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку/Каплуновська О.М., Кичата І.І., Палець Ю.М., за науковою редакцією Рейпольської О.Д.
- Цікаві шашки. Програма та методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку/Семизорова В.В., Романюк О.В., Дульська Г.П.
- Програма підтримки розвитку дитини дошкільного віку "Стежина". Комплексна альтернативна освітня програма для дошкільних навчальних закладів, що працюють за Вальдорфською педагогікою/Гончаренко А.М., Дятленко Н.М.
- Дитина. Освітня програма для дітей від 2 до 7 років/Бєлєнька Г.В., Богініч О.Л.,Богданець-Білоскаленко Н.І та інші, наук. кер. проекту Огнев'юк В.О.
- Парціальна програма з фізичного виховання дітей старшого дошкільного виховання дітей старшого дошкільного віку "Юний легкоатлет"/Масляк І.П., Кулик Н.А.
- Дитина в дошкільні роки. Комплексна освітня програма/Богуш А.М., Грицишина Т.І., Дем'яненко О.Є. та інші, наук. кер. Крутий К.Л.
- Програма розвитку дитини від 2 до 6 років та методичні рекомендації "Безмежний світ гри з LEGO"/Близнюк В.Ю., Борук О.П., Гонгало В.Л. та інші, кер. проекту Рома О.Ю.
Порадник для директора закладу дошкільної освіти
щодо розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти
До нового 2021/2022 навчального року в межах державно-приватно-громадського партнерства Державна служба якості освіти України спільно з Асоціацією працівників дошкільної освіти та Цифровим видавництвом MCFR розробили електронний порадник для директора закладу дошкільної освіти «Як створити та розбудувати внутрішню систему забезпечення якості освіти».
«Кожен керівник і педагогічний колектив дитячого садка, його засновник мають прагнути створити якісний заклад дошкільної освіти. Для Державної служби якості освіти це те місце, де дитина почувається радісною і щасливою, де розвиваються і розкриваються її здібності й таланти. А це залежить від багатьох чинників: професійних працівників, які добре знають свою справу і люблять дітей, безпечного та розвивального освітнього середовища, ефективно налагодженого освітнього й управлінського процесів», — зазначив Руслан ГУРАК, Голова Служби.
Електронний порадник містить:
- рекомендації щодо створення й розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
- настанови з питань самооцінювання освітньої діяльності та управлінських процесів;
- практичні кейси з життєдіяльності закладів дошкільної освіти.
Порадник доповнено корисними порадами та посиланнями, зразками документів тощо. Крім того, він щороку оновлюватиметься з огляду на нові досягнення у сфері забезпечення якості дошкільної освіти.
Основними перевагами електронного порадника є:
- інтерактивний зміст — перехід до тієї чи тієї частини порадника в один клік;
- гіперпосилання на нормативні документи, посібники тощо;
- відео та записи вебінарів;
- додатки, які можна скачати та роздрукувати (пам’ятки, таблиці, анкети, чеклісти, документи, плакати тощо);
- можливість скачати ту чи іншу статтю й адаптувати її зміст під потреби вашого закладу з урахуванням особливостей його діяльності. Так маєте змогу створити індивідуальний порадник для свого закладу, додавши до нього унікальні практики з того чи того напряму діяльності;
- адаптованість під мобільну версію — зручно читати зі смартфону.
Нагадаємо, що 02-03 вересня 2021 року відбудеться онлайн-марафон з питань розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти.
У пригоді стануть також методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти, розроблені командою Державної служби якості освіти та затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 30.11.2020 № 01-11/71.
Далі за посиланням: https://sqe.gov.ua/poradnik-dlya-direktora-zakladu-doshki/
Що таке якісна дошкільна освіта
Дві публікації, які розкривають європейські підходи до питань якості дошкільної освіти, визначають її місце у широкому соціальному контексті, подають приклади взаємодії педагогів, батьків, керівників для її досягнення.
- Публікація «Ключові показники якості дошкільної освіти» познайомить з європейським досвідом визначення показників якості дошкільної освіти, які прийняті Європейською Комісією. Зокрема, як визначається і вимірюється доступність послуги дошкільної освіти; що є складовими професійного розвитку педагогів; якими є вимоги до освітнього середовища; пріоритети в управлінні й фінансуванні.
- Публікація «Що таке якісна дошкільна освіта: дайте своїй дитині успішний старт» представляє ключові ідеї щодо якості дошкільної освіти у розрізі щоденної діяльності дітей: гра, взаємодія, спілкування, формування життєвих та академічних навичок, безпека й все те, що забезпечує добробут і розвиток дитини. Ця публікація спрямована на батьків, однак буде цікавою і педагогам. Представлена в ній інформація співвідноситься з Міжнародними критеріями якості дошкільних освітніх програм та Міжнародною методикою оцінювання якості дошкільної освіти (ECERS-3).
Як у закладі дошкільної освіти розбудувати внутрішню систему забезпечення якості освіти
Державна служба якості освіти України спільно з Асоціацією працівників дошкільної освіти та Цифровим видавництвом МЦФЕР провела дводенний онлайн-марафон з питань розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
«Новий навчальний рік дитсадки України розпочинають, маючи змогу застосувати ефективний, апробований на практиці, інструментарій для розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Методичні рекомендації та електронний Порадник для директора закладу дошкільної освіти допоможуть провести самооцінювання освітнього й управлінського процесу та забезпечити постійне вдосконалення закладу. Важливо це завдання виконувати цілеспрямовано, послідовно, відповідально, уникаючи формалізму, щоб отримати правильні відповіді для визначення шляхів розвитку», — зазначив Юрій ВЕРГУН, директор департаменту інституційного аудиту Державної служби якості освіти України.
Самооцінювання закладу дошкільної освіти відбувається за чотирма напрямами:
- освітнє середовище;
- фахова діяльність педагогічних працівників;
- розвиток дитини дошкільного віку;
- управлінські процеси.
Кожен з напрямів вивчається на відповідність орієнтовним критеріям та індикаторам, щоб виокремити слабкі й сильні сторони в організації освітнього та управлінського процесів і визначити шляхи розвитку закладу освіти. Результати самооцінювання слід враховувати під час:
- ухвалення управлінських рішень;
- планування роботи на навчальний рік;
- внесення змін до стратегічних документів;
- засідань педагогічної ради;
- щорічного звітування директора.
Практичні вебінари з прикладами, як провести самооцінювання освітнього середовища та організації освітнього процесу, кадрової роботи й управлінської діяльності, провели Наталія КОВАЛЬЧУК і Вікторія КУРОЧКА, головні спеціалістки відділу дошкільної освіти управління роботи із закладами загальної середньої та дошкільної освіти департаменту інституційного аудиту Державної служби якості освіти України.